Tweede debat rond toekomst Herentse scholen

logoband-800

“De dorpsschool dood of begraven? Basisonderwijs in Herent vandaag en morgen.”
Onder deze titel organiseren KWB en Curieus drie avonden om te zoeken naar de mogelijkheden om ook in de toekomst de basisscholen plaatselijk blijvend te verankeren. Roger en Tuur bezorgden ons het verslag van de tweede debatavond.

 

Toverveld 27 maart

Plaatselijk verankeren wil in de eerste plaats zeggen aan elk kind uit Herent, ook het kind dat specifieke zorgen vereist, een plaats te geven. Dit kwam aan bod in de eerste avond op 17 maart. Plaatselijk verankeren wil ook zeggen een relatie opbouwen met de plaatselijke gemeenschap. Dit was het thema van de tweede avond op 27 maart in de school Toverveld.
Na de welkom door de directrice van de gastschool, en namens de organisatoren, Curieus en KWB, startte de avond met en concreet voorbeeld om inspiratie te bieden.
Hoe probeert men in Leuven de relatie tussen scholen en de lokale gemeenschap vorm te geven?

Vooreerst gaf een medewerkster van de schepen een beeld van het onderwijs in Leuven en projecten waaraan zij werken.
Daarna ging de schepen M. Ridouani uitgebreid in op “de brede school” waarin de relatie tussen scholen en lokale gemeenschap centraal staat. (Klik hier naar de presentatie in een .pdf-formaat).
Vele ideeën en voorbeelden die zeker inspirerend werken. Enkele uitspraken die blijven hangen:
– De talenten van de kinderen die voor 12 jaar niet worden aangeboord, zijn verloren voor de rest van het leven.
– Het stadsbestuur maakt mensen en financies vrij voor de opvang van de kinderen.
– Netoverschrijdende samenwerking als centraal gegeven.
– Bij ouders, studenten, organisaties, verenigingen zijn mensen te vinden om te bouwen aan de brede school.

Vragen

Vanuit de zaal kwamen vragen als
– De organisatie van de inititieven in het kader van de opvang, worden die door de scholen georganiseerd of doet men beroep op organisaties, verenigingen buiten de schoool?
– Wat kost die organisatie van de opvang aan het stadsbestuur en aan de ouders?
– Kunnen de creatieve activiteiten niet meer plaats vinden binnen de lessen i.p.v. daarbuiten? Moet het systeem niet wijzigen in bv ½ dag voor de cognitieve vakken en een ½ dag voor meer creatieve vakken.
Deze vraag lokte vanuit de zaal de reactie uit dat ook in het huidig systeem binnen de lessen veel creatieve activiteiten gebeuren en dat bovendien de scholen geen middelen krijgen om buiten de lesuren creatieve activiteiten te organiseren.
– Wat gebeurt er rond verkeersveiligheid?
– Hoe is het gesteld in Herent?
Deze vraag verwees de moderator van de avond door naar de derde samenkomst op 31 maart waarop de schepen van onderwijs van Herent hierop kan antwoorden.

Het tweede deel van de avond was een speed date tussen de vertegenwoordigers/-sters van de scholen en van 26 lokale verenigingen en voorzieningen. Het was een diverse groep van: sportclubs, muziekmaatschappijen, socio-culturele verenigingen,..; het klassieke verenigingsleven en de niet klassieke nieuwe bewegingen. Kortom een staal van de lokale gemeenschap in Herent.

Omwille van het onevenwicht tussen het aantal vertegenwoordigers van de scholen en deze van de verenigingen werd de formule aangepast. De onderlinge voorstelling gebeurde in vijf groepen gevormd op basis van de aanwezige scholen met daarrond vertegenwoordigers van de organisaties. In die groepen kon elke organisatie gedurende drie minuten zichzelf en haar aanbod voorstellen en de scholen hun vragen formuleren. Onder de strenge controle van de moderator van de avond, klonk om de drie minuten de schoolbel en kreeg in de groepen een andere persoon het woord.
Na een eerste beurt veranderden de vertegenwoordigers van de scholen naar een andere groep voor een tweede ronde.
Het was een levendige bedoening waarbij de scholen en het middenveld mekaar leerden kennen en met als niet bedoeld neveneffect, organisaties uit het middenveld die mekaar leerden kennen.

 
Alvast voor allen een leerzame ervaring en een stap naar een betere band tussen de scholen en de lokale gemeenschap.
Spijtig dat omwille van het tijdstekort de organisaties zich niet aan alle scholen hebben voorgesteld. Er is een oplossing. Als voorbereiding op de speed date hadden de scholen en de organisaties een fiche opgesteld waarop ze zichzelf voorstelden en ook hun aanbod en vragen formuleerden. De moderator van de avond overhandigde aan de scholen een bundel van deze fiches. Hij beloofde om alle scholen en alle aanwezigen organisaties deze bundel elektronisch door te sturen.

Submit a comment

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s